Można powiedzieć, że księgowy jest bardzo zapracowaną osobą, chociaż nie zawsze jest to widoczne. Mimo tego, że osoba ta ma wiele obowiązków, ciąży na nie j także spora odpowiedzialność.
Obowiązki księgowego, regulowane są głównie przez ustawę o Finansach Publicznych z 30 czerwca 2015 roku. Określa ona następujące obowiązki księgowego:
- Prowadzenie rachunkowości danej jednostki.
- Dysponowanie środkami pieniężnymi.
- Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym.
- Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
Poza księgowymi w firmach czy biurach księgowych mogą być zatrudnieni główni księgowi. Także i te osoby są bardzo odpowiedzialne, o czym świadczą ich liczne obowiązki, wynikające z przepisów ustawy o rachunkowości. Zalicza się do nich:
- Sporządzanie dokumentacji,
- Ewidencję zdarzeń na podstawie prawidłowo wystawionych dowodów księgowych,
- Prowadzenie ksiąg rachunkowych w porządku chronologicznym i systematycznym, terminowo, rzetelnie i bezbłędnie,
- Okresowe ustalanie oraz sprawdzanie droga inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
- Dokonywanie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego,
- Gromadzenie, grupowanie, przechowywanie dowodów księgowych według określonego wzorca
- Kontrola ksiąg rachunkowych, w tym zgodności podzbiorów, zasad ochrony zbiorów,
- Otwarcie i zamknięcie ksiąg za okresy sprawozdawcze,
- Sporządzanie sprawozdań finansowych, statystycznych i innych raportów, meldunków oraz wykazów na potrzeby wewnętrzne firmy,
- Współpraca z biegłym rewidentem.