Co musisz wiedzieć zakładając działalność?

1. Prowadzenie własnej działalności wymaga spełnienia różnych formalności. Rozliczanie np. z Urzędem Skarbowym jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy. Rachunkowość z pozoru nie wydaje się trudna, niestety znajomość przepisów jest w tym przypadku bardzo ważna. Ustawy stale się zmieniają, a księgowi muszą być na bieżąco. Warto więc finanse w firmie zlecić odpowiednim osobom, które posiadają wykształcenie w tym kierunku.

2. Podatek jest obowiązkowym świadczeniem pieniężnym, które jest pobierane przez państwo lub samorząd terytorialny. Podatki dzielą się na bezpośrednie, czyli takie, które są nałożone na dochód lub majątek podatnika lub pośrednie – nakładane na przedmiot spożycia np. VAT.

3. Korzystanie z rachunku prywatnego czy firmowego? – Przedsiębiorca do prowadzenia działalności posługiwać może się zarówno firmowym, jak i prywatnym rachunkiem bankowym. Założenie firmowego konta pozwala oddzielić prywatne operacje finansowe od tych związanych ze spółką.

4. Kiedy zarejestrować się jako VAT-owiec? – Bycie podatnikiem VAT jest korzystne, jeśli przedsiębiorca zamierza przeprowadzać transakcje głównie w współpracy z innymi firmami. Jeśli zamierzasz sprzedać określone rodzaje towarów lub oferujesz usługi związane z doradztwem obowiązkowo musisz być podatnikiem.

Ważne kwestie przy zakładaniu firmy