Pełna księgowość (księgi rachunkowe) to bardzo zaawansowany, skomplikowany i sformalizowany proces ewidencji wszystkich operacji jakie zostały przeprowadzone w firmie. Dotyczy to także transakcji bezgotówkowych.
Służy ona nie tylko do obliczenia wysokości podatku, ale także pozwala na zaciągnięcie informacji o stanie majątkowym działalności oraz o błędach jakie zostały popełnione. Dzięki temu można ich uniknąć w przyszłości.
Zasady jej prowadzenia zostały ustalone w ustawie o rachunkowości (Dz. U. z 2002 Nr 76, poz. 694). Do jej prowadzenia zobligowane są wszystkie podmioty gospodarcze, których przychód za poprzedni rok obrotowy przekroczył równowartość kwoty 1 200 000 euro, a także wszystkie spółki:
- z ograniczoną odpowiedzialnością,
- akcyjne,
- komandytowo-akcyjne,
- komandytowe.
Zalety pełnej księgowości:
- szczegółowy obraz operacji finansowych mających miejsce w przedsiębiorstwie,
- możliwość przeprowadzenia pełnej analizy finansowej,
- możliwość kontroli stanu majątku i finansów przedsiębiorstwa,
- ukazanie zmian, które powinny być wprowadzone w firmie w zakresie finansów i prowadzenia pełnej księgowości.