W związku z koniecznością przeciwdziałania i zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19 w Polsce, organy rządzące 8 marca 2020 r. wprowadziły ustawę koronawirusową.
Ustawa określa prawa i obowiązki pracodawców i pracowników, na ten ciężki okres, w którym panuje koronawirus w Polsce.
Pierwszą zasadą jest wprowadzenie pracy zdalnej, jeśli tylko jest to możliwe. Zarówno pracodawca musi postarać się umożliwić pracownikowi pracę w domu, jak i pracownik powinien stosować się do zaleceń pracodawcy.
W obliczu epidemii pracownik ma prawo:
– do odmowy polecenia wyjazdu służbowego
– do uzyskania zasiłku opiekuńczego, jeśli musiał zrezygnować z pracy na rzecz opieki nad dzieckiem (zasiłek przyznawany dla dzieci do 8 roku życia)
– skorzystania z urlopu wypoczynkowego
– w razie choroby, do otrzymywania wynagrodzenia chorobowego, a następnie zasiłku chorobowego
– do otrzymywania wynagrodzenia w przypadku odsunięcia od pracy
Większość przedsiębiorstw będzie musiało wprowadzić na ten czas plany kryzysowe, ponieważ koronawirus może mieć znaczny wpływ na przychody działalności, łańcuch dostaw, płynność finansową czy bezpieczeństwo. Konieczna może okazać się także analiza sytuacji płynności firmy lub określenie w sytuacji kryzysowej, zapotrzebowania na nowe finansowania.